Mind Viewers. Kamili Szczęsnej Proces w Galerii BWA Szkło i Ceramika we Wrocławiu.

A oto fragment publikowanego na portalu kulturalnym e-splot.pl artykułu, którego całość można przeczytać tamże.

Pomimo tego, że zakończyła się jakiś czas temu, warto przypomnieć bardzo interesującą wystawę, która na polskie warunki stosunkowo nowatorska, przez krytyków sztuki została niemalże niezauważona. Chodzi tu o nietypową ekspozycję pt. Proces Kamili Szczęsnej, którą w dniach 19.04-12.05.2012 można było oglądać we wrocławskiej Galerii BWA Szkło i Ceramika.

Kamila Szczęsna jest artystką, która ukończyła wrocławską Akademię Sztuk Pięknych, jednak na stałe mieszka w Galveston w Teksasie – i być może dlatego  jej ekspozycja przyniosła zdumiewająco odmienne od rodzimego, nowatorskie myślenie o instalacji i o dziele sztuki w ogóle.

W zapowiedziach do wystawy czytamy: Proces, rozumiany jako szereg następujących po sobie czynności i zdarzeń, już z samej definicji jest zmienny i złożony. Każdy jego etap powstaje na podwalinie wcześniejszych faz, będąc jednocześnie przekaźnikiem idei i czynnikiem budujących kolejne ogniwa łańcucha wcześniej wyznaczonego porządku. Wprowadzenie to doskonale opisuje ideę, jaka przyświecała Szczęsnej w tworzeniu monstrualnej, podwieszanej instalacji Mind viewers, docelowo mającej być realizacją jednego projektu.

Według artystki bowiem naturą instalacji jest właśnie jej nietrwałość, gdyż tworzona zawsze do konkretnej przestrzeni – i nawet jeśli wykonana z trwałego materiału – zdemontowana i przeniesiona do nowego miejsca – a więc kontekstu –  staje się instalacją zupełnie inną.  Szczęsna potraktowała ten temat dosłownie, przenosząc metaforyczną nietrwałość do namacalnej rzeczywistości, w kontekście której po zakończeniu wystawy, instalacja Mind viewers przestała istnieć.

Pomysł zrodził się ze stosunkowo trywialnej, acz problematycznej kwestii transportu dzieł ceramicznych – a więc realizacji delikatnych i narażonych na uszkodzenia –  z czym Szczęsna, jako ceramik borykała się bardzo często. Dlatego też tym razem artystka zaproponowała inną koncepcję wystawy, która pomijałaby kwestię transportu – by praca została wykonana w miejscu docelowym, a więc w galerii. Wobec tego instalacja od początku realizowana była w przestrzeni ekspozycyjnej, dzięki czemu każdy mógł z uwagą śledzić postępy w  procesie jej powstawania. Czytaj całość

Kama Wróbel 23.06.2012

Foto: Archiwum własne.

FOTORELACJA

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: