Wcześniej-Dzisiaj. Wystawa z okazji jubileuszu 40-lecia Katedry Sztuki Mediów ASP we Wrocławiu

Fragment tekstu, który ukazał się w najnowszym numerze magazynu Format Numer 2 (63) 2012

Wrocławska Katedra Sztuki Mediów zakończyła właśnie obchody jubileuszu 40-lecia istnienia,  w ramach których w gmachu głównym ASP we Wrocławiu zorganizowana została wystawa pt. Wcześniej-Dzisiaj oraz cykl wykładów prowadzonych przez takie autorytety jak Ryszard W. Kluszczyński i Zbig Rybczyński. Na ekspozycji można było oglądać multimedialne prace zarówno studentów, jak i profesorów, a także odwiedzić zaaranżowaną w Galerii za Szkłem wystawę o charakterze archiwalnym, która poświęcona została historii Katedry, wczesnym realizacjom z lat 1976-2000, a także osobie Leszka Kaćmy.

Wiesław Gołuch, Dekalog. Zapis binarny, 2011, fot. Kama Wróbel

Wiesław Gołuch, Dekalog. Zapis binarny, 2011, fot. Kama Wróbel

Warto bowiem pamiętać, że to właśnie dzięki niemu w 1971 roku na wrocławskiej PWSSP powołana została Katedra Wiedzy Wizualnej, której program oparty został na autorskich założeniach Kaćmy, a jego głównymi elementami były: analiza zagadnień wizualnych, poznawanie prawidłowości organizacyjnych układu wzrokowego, aktywności wizualnej i estetyki oraz relacji między nimi. Zajęcia prowadzone w Katedrze miały także na celu rozwijanie inwencji w zakresie poszukiwania nowych metod, środków i technik przekazu wizualnego[1]. W kontekście tym należy  pamiętać, że Kaćma w dużej mierze zajmował się analizą struktur wizualnych, które bazowały na tradycyjnych formach graficznych i malarskich, podczas gdy współpracujący z nim twórcy – tacy jak m.in. Andrzej Lachowicz – działania te poszerzali o inne media,  w tym głównie fotografię i film.Stąd też wrocławski ośrodek od samego początku prezentował formalistyczno-konceptualne tendencje z upodobaniem do efemerycznych, ale też analitycznych aktywności, co w pewnym sensie ukształtowało określony kierunek podejmowanych przez studentów eksperymentów formalnych i w konsekwencji doprowadziło do powstania szczególnego języka wypowiedzi artystycznej.

Jakub Jarnajczyk, Zapis, instalacja, 2011, fot. Kama Wróbel

Jakub Jarnajczyk, Zapis, instalacja, 2011, fot. Kama Wróbel

Struktura dzisiejszej Katedry Sztuki Mediów, pomimo że rozszerzona o nowoczesne technologie i odpowiadające jej metody poznawcze, w dużej mierze bazuje zatem na ukształtowanym w latach wcześniejszych programie, dzięki któremu specyficzny, analityczny język badawczy stanowi podstawę kształcenia. Katedra kładzie duży nacisk na sam proces tworzenia przekazu, korzystając z wybranych metod inwentycznych do jego stymulacji. Korzysta z doświadczeń i wiedzy takich dyscyplin jak matematyka, psychologia, fizyka, psychofizjologia, logika. Istotną rolę w procesie dydaktycznym pełni również eksploracja nowych technologii kreowania obrazu i dźwięku[2].

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Całość dostępna w wersji drukowanej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1]              Miłkowska Dorota, Leszek Kaćma, „Format”, nr 50 (2-3), Wrocław 2006, s. 9.

[2]              Patrz: Charakterystyka  Katedry Sztuki Mediów na stronie ASP Wrocław  na http://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=65 (Stan z 28.04.2012)

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: