PEŁNIA SZTUCZNA – wybór kolekcji dolnośląskiej Zachęty w MWW.

Fragment tekstu publikowanego w magazynie FORMAT

Pełnia sztuczna to pierwszy, tak obszerny pokaz kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, który w ostatnich latach został zorganizowany we Wrocławiu. Jest to prezentacja subiektywnego wyboru prac, które jedynie pozornie połączone są określonym kluczem tematycznym. W moim odczuciu, jest to próba wyeksponowania ciekawszych realizacji znajdujących się w kolekcji, poprzez umiejętne połączenie ich w grupy prac o pokrewnych wątkach programowych, stylistycznych i ideologicznych spiętych hasłem historii trzydziestu lat sztuki polskiej.

DSC09975

Tytuł wystawy zaczerpnięty został od instalacji Kamy Sokolnickiej i w metaforyczny sposób odnosi się do charakteru samej ekspozycji. Jak mówi kurator, Piotr Stasiowski: […] w kontekście wystawy, możemy śmiało założyć ironiczne fiasko podjętego skontrum, wyobrażonego jako pełnia. Co najwyżej – jako pełnia sztuczna. Niezależnie jednak od tego, wystawa stanowi zbiór interesujących obiektów, które – chyba najlepiej dotychczas – zostały wyeksponowane w przestrzeniach surowego i nieprzyjemnego schronu.

Już na samym początku zauważa się, że planowaniu ekspozycji przyświecała inna, bardziej świeża, niż dotychczas myśl, dzięki której sama wystawa skonstruowana została w odmienny sposób niż zazwyczaj. Zwiedzanie rozpoczyna się od na co dzień zamkniętego dla odbiorcy wejścia, służącego zazwyczaj obsłudze do wewnętrznej komunikacji. Stąd też nawet klatka schodowa na czas wystawy zamieniła się w przestrzeń ekspozycyjną. Także aranżacja ekspozycji, za którą odpowiedzialna była Małgorzata Sobolewska, jest dla zwiedzającego bardziej niż dotychczas przystępna, przez co prezentowana w schronie ekspozycja staje się interesująca i co ważne – nie nuży. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że Pełnia sztuczna jest najlepszą wystawą, która została zorganizowana przez MWW.

DSC09983

 W pierwszej przestrzeni, a więc w zaadoptowanej na tej cel klatce schodowej, usytuowana została praca Es beginnt in Breslau autorstwa Rafała Jakubowicza. Realizacja ta w bezpośredni sposób odnosi się do popularnego już – głównie za sprawą MWW – zdania: Zaczyna się we Wrocławiu, które pierwotnie zawarte było w przygotowanym przez Zbigniewa Gostomskiego projekcie na Sympozjum ’70. I o ile ideą Gostomskiego było to aby ustanowić wyobraźnią przestrzeń globu ziemskiego w oparciu o system modułowych odcinków, których odmierzanie zaczęłoby się we Wrocławiu[1], to w przypadku pracy Jakubowicza bardziej chodzi o szukanie pewnej tożsamości, śladów przeszłości Wrocławia. Wydaje mi się, że praca ta  – bardzo sugestywna, ważna, prowokująca odbiorcę – pomimo tego, że zwraca na siebie uwagę, traci nieco poprzez miejsce, w którym została wyeksponowana. Uznając jednak, że stanowi ona wstęp do prezentowanej na wystawie historii, prawdopodobnie nie mogła znaleźć się gdzie indziej.

SONY DSC

Jako, że pierwsza część wystawy według zamysłu kuratora jest obszarem poświęconym ruchom transformacyjnym, mijane przez nas realizacje bezpośrednio lub też metaforycznie nawiązują do idei, a także symboli ruchów rewolucyjnych. W przestrzeni tej przechodzimy obok cyklu fotografii pt. Resistance czeskiego akcjonisty Jiří Kovanda i poruszającego zagadnień propagandy rewolucyjnej wideo dyptyku Anny Molskiej. Tuż obok usytuowany został konstruktywistyczny obiekt Jana Chwałczyka i autorska, nieco humorystyczna kompozycja wykonana z mapy hipsometrycznej KrajObraz  Eugeniusza Smolińskiego. Warto zwrócić uwagę na cykl ruchomych plakatów Piotra Wyrzykowskiego, które pośrednio nawiązując do rewolucyjnej poezji Kazimierza Majakowskiego, pod względem stylistycznym odwołują się do ideologicznie zaangażowanych prac m.in. Aleksandra Rodczenki. Uwagę zwraca także obraz Jerzego Truszkowskiego pt. Jak masturbuje się młotem, który został namalowany na podstawie fotografii dokumentującej jeden z przeprowadzonych w latach 80. przez artystę wraz z grupą Sternenhoch kontestujących performance’ów.

Fotorelacja TU

format

Cały tekst znajduje się w magazynie FORMAT “Format”, nr 64 2013

[1] Dorota Monkiewicz, Zaczyna się we Wrocławiu, na: http://www.culturecongress.eu (stan z 02.09.2012)

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: