WRO Biennale: Pioneering Values 8-11 Maj 2013

15. jubileuszowa edycja Biennale Sztuki Mediów WRO: Pioneering Values dobiegła końca. Przyszedł więc czas na podsumowania, recenzje i ogromne gratulacje, jakie należą się organizatorom. Już na początku warto zaznaczyć, że tegoroczne WRO było edycją niezwykle udaną, rozbudowaną i utrzymaną na bardzo wysokim poziomie. Zaprezentowane prace były naprawdę ciekawe, często nowatorskie, a zaadoptowane na cele ekspozycyjne przestrzenie wyjątkowe. I nie chodzi tu tylko o dawny Pałac Ballestremów i odnowione Kino DCF – w którym zlokalizowane było biuro festiwalowe, lecz także o Dom Handlowy Renoma, Instytut Grotowskiego, Galerię Entropia czy Synagogę pod Białym Bocianem. Każde z tych miejsc na kilka, bądź kilkanaście dni stało się świątynią sztuki technologicznej, która – dzięki umiejętnie dobranemu programowi –  pokazała, jak bardzo potrafi być różnorodna, innowacyjna i przystępna dla odbiorcy.

Format_WRO-1

Nie będzie zapewne zaskoczeniem jeśli napiszę, że niekwestionowanym czarnym koniem tegorocznego Biennale była rozbudowana wystawa pt. Pierścienie Saturna, która mieściła się w przestrzeniach opuszczonego już, dawnego Pałacu Ballestremów. Miejsce to – magiczne i jednocześnie dla wielu Wrocławian nieodkryte – okazało się idealnym obszarem do zaadoptowania go przez sztukę z kręgu nowych mediów. Różnorodność sfer oparta na kontraście stare-nowe/znane-nieznane w doskonały sposób się przenikała i – paradoksalnie – dość dobrze uzupełniała. I być może właśnie dlatego trudno jest powiedzieć co na wystawie tej było najciekawsze. Bowiem w dużej mierze każda z prezentowanych prac miała w sobie coś szczególnego i innowacyjnego zarazem. Coś, co w zestawieniu z atmosferą niedopowiedzianej historii – która  obecna była w każdym ze zwiedzanych pomieszczeń – tworzyło niemożliwy do odtworzenia, właściwy tylko temu wydarzeniu klimat. W Pałacu Ballestremów zgromadzono czterdzieści prac autorstwa artystów z całego świata, które – oprócz bardziej, bądź mniej skrystalizowanego powiązania ideowego – ukazały aktualne trendy, ale też drogę w kierunku, której podąża sztuka oparta na narzędziu technologicznym.

Pisząc o wystawie Pierścienie Saturna można śmiało pominąć niewiele wnoszące, metaforycznie uchwycone założenia wystawy, w których wspomina się […] o nieuchronności rozkładu i jego witalnej niezbędności. O wzorach powstających z drobin i ułamków, kształtowaniu się form i wartości[1]. Dlaczego? Bowiem dzięki interesującej formule, wykonaniu, stylistyce i użytej technologii większość obiektów – nawet bez otoczki ideowej – z łatwością trafiała do odbiorcy z właściwym dla siebie przekazem. Jedną z tego typu prac była ujmująca instalacja pt. Vincent und Emily (2012) autorstwa niemieckiego duetu: Carolin Liebl i Nikolasa Schmid-Pfählera. Dwa dynamicznie reagujące roboty o odsłoniętej konstrukcji zaprojektowane zostały tak – by bez słów – poprzez wykonywane ruchy naśladować zachowania i interakcje człowieka. Analogicznie do relacji międzyludzkich, Vincent i Emily na swój własny sposób obrazowali widzowi model trudnego układu partnerskiego wraz z powszechnie istniejącymi w nim problemami: komunikacji, niezrozumienia, odtrącenia, kłótni czy w końcu samotności. Dość nieprzewidywalne, chwilami nagłe ruchy były w stanie zbudować spore napięcie także w  odbiorcy, który – przyznam szczerze, że również i ja – intuicyjnie starał się odnaleźć znane z autopsji modele zachowań i przetransponować je na realne życie.

Całość w 66 numerze Magazynu FORMAT.


[1] Patrz: Przewodnik po Biennale, str.47.

WRO Biennale: Pioneering Values 8-11 May 2013

Biennale

WRO Biennale: Pioneering Values 8-11 May 2013

WRO Biennale: Pioneering Values 8-11 May 2013

Rozbudowana relacja w postaci  dłuższego i bardziej wnikliwego  tekstu zapewne już  niebawem w magazynie FORMAT.

NAGRODY BIENNALE WRO 2013

Nagroda Krytyków i Wydawców Prasy Artystycznej: Edwin Bendyk, Grzegorz Borkowski, Oksana Forostyna, Machiko Kusahara, Marek Wasilewski

WU CHI-TSUNG (TW)
Crystal City
Instalacja, 2013

Nagrody główne WRO 2013 (ex aequo)

ERIC SIU (HK)
Touchy
Performance

RABIH MROUÉ (LB)
The Pixelated Revolution
Seria prac, 2012

Wyróżnienie

WOJCIECH DOROSZUK (PL)
Festin / Feast 
Video, 2013

FOTORELACJA

Pokaz slajdów wymaga JavaScript.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: