Artystyczne zawłaszczenia w Galerii Neon | Format-net.pl

Charakterystyczne bezgłowe zwierzęta stały się już znakiem rozpoznawczym Anny Bujak – wrocławskiej rzeźbiarki, która w twórczości swej poddaje analizie dualność natury ludzkiej i jej związki z pierwotnymi instynktami. Artystka, w pracach swych wykorzystuje motywy stricte animalistyczne, jak i też wątki archetypiczne, prehistoryczne i rytualne. Wizualizuje to, co w człowieku zwierzęce, opowiadając jednocześnie o tym, co  pierwotne i instynktowne, brutalne i ludzkie zarazem [1]. Posługując się zdekonstruowaną figurą zwierzęcia konsekwentnie odkrywa przed widzem mroczną stronę natury ludzkiej, co po części wiąże się również z tematem jej najnowszego projektu pt. Occupatio.

Dlaczego tylko po części? Otóż tym razem Bujak odchodzi od tematyki ściśle związanej ze zwierzęciem, zwracając się bardziej w kierunku analizy społecznego zjawiska zawłaszczania. Forma rzeźbiarska nie jest tu najważniejsza – staje się bowiem jedynie pretekstem do zobrazowania odbiorcy wielopoziomowego zagadnienia jakim jest occupatio. Artystka mówi tu o pożądaniu, chęci posiadania tego, czego nie mamy i mieć nie możemy. O tym, co ludzkie, bo wynikające z wewnętrznej potrzeby władzy, dyktatu i chęci bezkarnego przywłaszczania sobie czyjeś własności, także intelektualnej. Opowiada też o tym, co bliskie artyście – o inspiracji, fascynacji, zazdrości i zachwycie.

W ramach wystawy Anna Bujak zaprezentowała osiem obiektów rzeźbiarskich, w których ukryła cytaty z realizacji czołowych twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – m.in. Fridy Kahlo, Diane Arbus, Kiki Smith i Jeana-Michaela Basquiata. Zrobiła to jednak w sposób ostrożny, tak by zapożyczenia te nie były widoczne od razu. Bo – jak mówi –  […] w sztuce – jak na wojnie, wszystko może zagarnąć pożądliwy admirator cudzej pracy, jeśli zdoła zatrzeć trop – jest bezpieczny [2]

ABujak, Czerwień świetnie wyglądą z szarością,2014fotoAniaCerelczak020

Całość pod linkiem: FORMAT-NET.PL

fot. Ania Cerelczak

Advertisements
%d blogerów lubi to: